Nopea matkustaminen

Nopea matkustaminen

Yhä nopeampia matkustuskeinoja kehitetään vastaamaan lisääntyvän liikkuvuuden ja kasvavien kaupunkien tarpeisiin. Uusimmat joukkoliikennevälineet eroavat huomattavasti tekniikaltaan aikaisemmista kaukoliikenteen ratkaisuista, sillä ne tähtäävät suurnopeuteen sähkömagneettisen levitaation ja ilmanpaineen avulla.
Tällä hetkellä kehitetään erilaisia luotijunia ja matkustuskapseleita, jotka mahdollistaisivat ennen kokemattomalla nopeudella matkustamisen. Nyt jo kokeiluvaiheessa olevat liikennevälineet hyödyntävät liikkeessään sähkömagneettista levitaatiota ja ilmanpainetta. Uusi liikennetekniikka ei ainoastaan tarjoa nopeampaa tuntivauhtia vaan onnistuessaan myös vähentää riippuvuutta fossiilisista polttoaineista.
Ensimmäinen sähkömagneettinen Maglev-pikajuna otettiin Kiinan Shanghaissa kaupunkikäyttöön jo yli kymmenen vuotta sitten. Tällä hetkellä se kuljettaa matkustajia parhaimmillaan 430 kilometrin tuntivauhdilla. Japanissa Maglev-juna on koeajossa yltänyt jo yli 600 kilometrin tuntivauhtiin. Myös ilmanpaineen avulla kulkevia Hyperloop-kapseleita kehitetään ja testataan tällä hetkellä kiivaasti. Ne pyrkivät mullistamaan täysin aikaisemman matkustamisen ja tavoittelevat 1300 kilometrin tuntivauhtia.
Uusien matkustusmuotojen kehitystä ja leviämistä hidastavat luonnollisesti niiden vaatimat suuret investoinnit sekä erilaiset infrastruktuuri- ja turvallisuuskysymykset. Kehitystyötä ja investointeja tehdään kuitenkin tasaisesti, ja odotettavissa on, että pitkät välimatkat tulevat tuntumaan entistä lyhyemmiltä. Vielä ylivoimaisella nopeudellaan dominoinut lentomatkustaminen tulee saamaan tulevaisuudessa rinnalleen aidosti kilpailevia vaihtoehtoja.
Hyperloop

Muutamien vuosikymmenien kuluttua koko maailma saattaa olla kytköksissä samaan yliääni- ja alipaineputkien muodostamaan verkkoon, jonka esikuva ovat nykyiset suurkaupunkien metrokartat. Hyperloop on tyhjiöputkessa kulkeva kapseli, joka kiihdytetään magneettien avulla yli 1000 kilometrin tuntivauhtiin. Kyseessä on uusi kehitysvaiheessa oleva matkustusmuoto, jonka tavoitteena on kilpailla perinteisen juna- ja automatkustamisen sekä lentoliikenteen kanssa huomattavasti lyhyemmillä matkustusajoilla.

Hyperloop-radan toteutuminen kahden kaukanakin toisistaan sijaitsevan kaupungin välillä tekisi alueista käytännössä saman kaupungin eri osia. Esimerkiksi matka-aika Hyperloop-tyhjiöputkessa Helsingin ja Tukholman välillä olisi suunnitelmien mukaan vain 25 minuuttia. Radan myötä näistä pääkaupungeista tulisi yhdessä rataan linkittyvien muiden kaupunkien kanssa yksi suuri yhtenäinen talous- ja työssäkäyntialue. Jos ruuhka-aikana yksi henkilö lähtisi Helsingin keskustasta autolla kohti länttä ja toinen Hyperloopilla kohti Tukholmaa, olisi autoilija päässyt vasta kolmen kilometrin päähän Helsingissä, kun toinen olisi jo Tukholman asemalla.

Hyperloopin mahdollistama nopea matkustaminen saattaakin vaikuttaa radan varrella olevien kaupunkien asuntomarkkinoihin. Asuinpaikan valinta tulee entistä vapaammaksi, ja neliöhinnat määrittyvät uudestaan.

Lähe: Futures Platform