Elämän merkityksellisyys

Elämän merkityksellisyys

Monissa länsimaisissa kulttuureissa menestyksen mittapuuna on pidetty pitkään varallisuuden, kuuluisuuden tai vallan saavuttamista. Merkityksellisyys on kuitenkin nousemassa vahvasti menestyksen rinnalle ja haastamassa tekijöitä, joita aikaisemmin on pidetty ensisijaisesti arvossa. Merkityksellisyyden tavoittelu tulee ohjaamaan entistä vahvemmin valintoja, joita ihmiset tekevät niin työtään kuin vapaa-aikaansa koskien.

Suhtautuminen ostamiseen ja tavaroihin on muuttumassa, eikä tavara ole enää samanlainen statussymboli kuin ennen. Ikä ja lapsuuden kokemukset vaikuttavat ihmisen materialistisuuteen. Nuoren elämänvaiheeseen liittyy usein johonkin pyrkiminen, ja tavara koetaan elintason merkkinä.

Ihmiset ovat alkaneet tajuamaan, että tavaraa on liikaa eikä se tuo onnea. Esimerkiksi nuorista sisustajista huomaa, että taloa ei enää täytetä tavaroilla niinkuin aikoinaan, vaan minimalismi tuntuu korostuvan. Panostetaan mieluummin laatuun. Autokaan ei ole samanlainen statussymboli kuin joskus.

Tutkimusten mukaan ihmiset, jotka tietoisesti mahduttavat arkeensa merkityksellisinä pitämiään asioita, ovat tyytyväisempiä ja tuntevat myös laajemmin elämässään tarkoitusta. Silti esimerkiksi perheen arvostus ei vielä yksinään lisää hyvinvointia ja merkitystä, ellei myös anna aikaansa perheelle.

Sosiaaliset suhteet, läheiset ja ystävät ovat tärkeä merkitystä tuova asia. Myös erilaisiin harrastusryhmiin ja muihin porukoihin kuuluminen vahvistaa itsetuntoa sekä elämän hallinnan ja merkityksen tunnetta

Auttaminen ja toisista huolehtiminen on yhteydessä merkityksen tunteeseen. Kohteen ei välttämättä tarvitse olla ihminen, vaan esimerkiksi lemmikinomistajat sanovat eläimen tuovan tarkoitusta elämään.

Arjen rutiinitkin voivat ylläpitää elämän mielekkyyttä. Maailmassa tuntuu olevan enemmän järkeä, kun asioiden välillä on ennustettavia yhteyksiä.

Lähteet: Futures Platform

Helsingin Sanomat: Elämän merkityksellisyys on eri asia kuin onnellisuus – Viisi seikkaa, jotka tutkitusti lisäävät merkityksen tunnetta 15.5.2019

Yle: Tavaroiden kaipuu liittyy ikään ja elämänkokemukseen – ”Mitä nuorempi, sitä enemmän tykkää tavarasta” 31.7.2015