Vihreä siirtymä muokkaa töitä ja tehtäviä

Vihreä siirtymä muokkaa töitä ja tehtäviä

Kevään 2024 aikana toteutettu Vihreän siirtymän osaamistarveselvitys kerrytti vastaajatietoa noin 40 yritykseltä Varsinais-Suomessa. Kaikki vastanneet yritykset pitävät vihreää siirtymää ja kiertotaloutta keskeisinä liiketoimintaa ohjaavina ajureina. Osaamistarpeissa korostui kokonaisuuden ymmärtäminen, mutta lisäksi yritykset odottavat nykyisiltä ja tulevilta tekijöiltä myös mm. materiaalituntemusta, energiaratkaisujen tuntemusta sekä lajitteluosaamista. Yhtä mieltä oltiin siitä, että vihreä siirtymä on kesken ja työnkuvat vasta muokkautumassa.

Selvityksen toteutti konsultti Juha Palin haastattelemalla noin 40 eri alan eri kokoista yritystä maakunnassa tammi-maaliskuussa 2024. Yritykset edustivat elintarviketeollisuutta, kiinteistö- ja puhdistuspalvelualaa, rakennusalaa ml. infrarakentaminen sekä teknologiateollisuutta.

Selvityksen tuloksia hyödynnetään jatkuvan oppimisen koulutussuunnittelussa, kun mietitään täydennys- ja lisäkoulutuksen tarvetta mm. yrityksille henkilöstökoulutuksena, alanvaihtajille, työttömille työnhakijoille, maahan muuttaneille sekä työvoiman ulkopuolella oleville, eli keskeisille jatkuvan oppimisen kohderyhmille. Työtä vauhdittaa jatkuvan oppimisen JOE-hanke.

Kokonaisuutta pitää ymmärtää, mutta myös uusiomateriaaleja ja lajittelua

Vihreään siirtymään ja kiertotalouteen liittyvä osaaminen arvioitiin yrityksissä nykyhetken ja tulevaisuuden keskeiseksi osaamiseksi. Asteikolla 1–5 osaamisen tärkeys lähitulevaisuudessa arvioitiin lähes aina arvosanalla 4 tai 5.

Koulutussuunnittelun kannalta vihreän siirtymän sisältöjä ei kuitenkaan ole helppo suunnitella. Tämä johtuu siitä, että yritysten mukaan vihreän siirtymän ja kiertotalouden osaaminen ja kehittämistarve linkittyy kaikkeen työhön eri tehtävätasoilla, ei yksittäisenä työtehtävänä.

Osaamistarpeena korostui lähes kaikilla vastaajilla kokonaisuuden ymmärtäminen. Lisäksi isoja aihealueita ovat myös asiakastuntemus, arvoketjussa toimiminen, tiimityötaidot sekä itsensä kehittäminen.

Rajatumpia, joskin myös laaja-alaisia osaamistarpeita ovat esimerkiksi logistiikan ymmärrys, uusiomateriaalien tuntemus ja käyttöönotto sekä uusien kierrätysjärjestelmien tuntemus. Teknologiateollisuudessa materiaalien tuntemus, rakennusalalla lajittelu työmaalla ja puhdistuspalvelualalla ympäristöystävällisten puhdistusaineiden tuntemus edustivat käytännön konkreettisia osaamistarpeita.

Tarvitaan lyhyitä ja täsmällisiä koulutuksia

–Toivomme peruslähtökohtien valmiuksia kaikilta meille tulevilta uusilta alan ammattilaisilta. Myös työelämätaitojen valmiuksia pitää kehittää jo opiskeluaikana, kuului tyypillisin yritysten toive. Lisäksi viesteinä oppilaitoksille tuotiin esiin, että:

– Lähitulevaisuudessa kierrätys- ja käyttökelpoisen materiaalin ymmärtäminen ja laatustandardien omaksuminen korostuu perinteisten materiaalien lisäksi. Tähän olisi hyvä valmentaa jo perustutkinnoissa.

– Alalla toimitaan osana moninaista alihankintaverkostoa. On osattava toimia paitsi omien tiimikavereiden kanssa, myös ulkopuolisten verkostokumppaneiden kanssa ja kyettävä välillä aika nopeisiinkin uusiin ja luoviin ratkaisuihin; esim. aikataulu-, toimitusmuutoksissa. Tätä olisi hyvä harjoitella jo oppilaitoksessa.

Oppilaitosten ja muiden jatkuvan oppimisen ja ennakoinnin toimijoiden kesken käydyssä keskustelussa korostui Varsinais-Suomen keskeinen rooli vihreän siirtymän edelläkävijänä. Edelläkävijyys vaatii myös koulutusta tuekseen.

– Pelkona on, että yritykset lähtevät liian suppealla näkökulmalla liikkeelle ja liian hitaasti. Asiat muuttuvat ja kehittyvät nopeasti. Investoinnit Varsinais-Suomessa ovat hyvässä vauhdissa ja strategisesti tärkeitä.

– Myös yrittäjille tarvitaan tarjolle koulutusta. Nyt ollaan vielä yleisellä tasolla: ekologisuuus, eettisyys, kotimaisuus ym. Esihenkilökoulutukseen on tulossa vihreän siirtymän huomioiminen tutkinnon osana (EAT, AT).

– Vihreä siirtymä- ja kestävä kehitys -aiheisten koulutusten tulisi olla työttömille työnhakijoille tarjolla. Nyt niitä ei juurikaan ole. Koulutukseen voisi sisältyä yleisiä taitoja, kuten kriittinen ajattelu ja itsensä johtaminen sekä myös tiedon soveltamisen harjoittelua. Kiertotalous ja lainsäädäntö olisivat myös olennaisia koulutusaiheita.

Lue koko osaamistarveselvitys tästä.

Tutustu Vihreät mahdollisuudet ja vihreät osaamistarpeet -tilaisuuden sisältöön  tästä.

Varsinais-Suomessa jatkuvaa oppimista vahvistetaan vuosina 2024–26 Euroopan unionin osarahoittamalla JOE-hankkeella. JOE-hanke on osittain vastannut osaamistarveselvityksen toteuttamisesta ja fasilitoinut selvitystyötä.

Lisätiedot, JOE-hanke: anneli.frantti @turku.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.