Henkilökohtainen hinnoittelu

Henkilökohtainen hinnoittelu

Hinnat muuttuvat tuotevaihtoehtojen huvetessa, kun esimerkiksi ostaa lentolippuja, varaa hotellia tai ostaa halutuimpia tuotteita ennen joulua. Ilmiö on nimeltään henkilökohtainen hinnoittelu, ja sitä käytetään liikevaihdon kasvattamiseen evästeiden avulla.

Dynaamisen eli henkilökohtaisen hinnoittelun takana on ajattelu, että erilaiset asiakkaat ovat kaupalle eriarvoisia. Kaupassa lasketaan, mitä tarjouksia kannattaa millekin asiakkaalle, mihinkin hetkeen tehdä.

Dynaaminen hinnoittelu on osa kaupan ja palveluiden seuraavaa suurta murrosta. Paljon puhutun asiakasymmärryksen luvataan lyövän 2020-luvulla kunnolla läpi. Samalla se tarkoittaa, että yhä harvemmassa ostoksessa kaikki saavat saman palvelun tai tuotteen samaan hintaan.

Esimerkiksi Euroopan ruuhkaisten kaupunkien sisääntuloväylien varrella olevien bensiiniasemien polttoaine voi olla aamulla kalliimpaa sillä puolella tietä, joka johtaa kaupunkiin päin. Vastaavasti iltapäivällä, jolloin liikenne suuntautuu kaupungeista poispäin, polttoaine maksaa enemmän tien toisella puolella.

Saksassa vastikään valmistuneessa tutkimuksessa huomattiin, että tuotteiden hinta vaihteli joidenkin kauppajättien nettisivuilla myös hetkellisen kysynnän mukaan. Esimerkiksi auton varaosa saattaa olla verkkokaupassa aamulla huomattavasti kalliimpi kuin illalla. Silloin kun logistiikassa on kapasiteettia vapaana, pistetään tavaraa ulos. Kun tiettyyn kulutuspiikkiin ei mahdu tavaraa tunnelista läpi, voidaan yrittää saada parempaa katetta

Lähteet:

Futures Platform

Yle: Olipa kerran samat hinnat kaupassa kaikille asiakkaille – Tuote voi maksaa aamulla enemmän kuin illalla. 19.8.2018