Seutukaupungit ovat vireitä työllistäjiä, mutta osaajien nappaamisessa ne häviävät monesti maakuntakeskuksille. Huhtikuun vaihteessa Uusikaupunki tarttui toimeen ja kutsui bussilaistillisen Turun AMK:n insinööri- ja tradenomiopiskelijoita tutustumaan seutukunnan yrityksiin. Päivän aikana solmittiin useita kontakteja ja vaihdettiin käyntikortteja ja cv-tietoja. Yritykset kiittelivät saaneensa tuoreita ajatuksia, opiskelijat puolestaan työtarjouksia.
Kuvassa Vahteruksen tuotantojohtaja Mikko Paakkunainen esittelee lämmönsiirtimien tuotantoa tehdaskierroksella. Opiskelijoiden palautteen mukaan tehdaskierros sai huippuarvosanan 4,7 / 5.
Turun AMK:n, Novidan, Uudenkaupungin, Ukipoliksen ja Kauppakamarin järjestämän tutustumispäivän aloitti yritysvierailu Vahterukselle. Iltapäivällä opiskelijoille esittäytyi joukko keskeisiä alueen yrityksiä, muun muassa Novoplastik, Coreplast, Valmet-Automotive, Yara, Ukitig, Näyttämö-Keittiöt, Osuuspankki ja Munax. Tilaisuus kuului Seutukaupunkien osaavan työvoiman saatavuuden edistäminen (AKKE) -hankkeen toimenpiteisiin.
– Sain täältä täsmälleen sitä, mitä tulin hakemaankin: tuoreita aivoja ja tuoreita ajatuksia. Opiskelijoiden kanssa oli hyviä kohtaamisia ja tuli myös ideoita opinnäytetöistä. Tilaisuus varmaankin tuottaa nyt hyviä ja personoituja työhakemuksia, joita ei nettisivujen kautta tahdo tulla, sanoi Ukitigin varatoimitusjohtaja ja HR-vastaava Piia Gottschalk.
– Tilaisuus oli aivan loistava, ja toivottavasti jatkossa saadaan enemmänkin yrityksiä mukaan. Reilun tunnin tutustumisajan saisi jatkossa ainakin tuplata, hän jatkoi.
Seutukunnat esiin!
Varsinais-Suomessa opiskelijoita valmistuu vähemmän, kuin yrityksissä olisi tarvetta. Kilpailussa osaajista seutukaupungit joutuvat tekemään kaksinverroin töitä, sillä korkeakoulukaupungit saavat helpommin otteen opiskelijoista jo opiskeluaikana. Vierailupäivänä kävi ilmi myös se, että opiskelijat eivät juurikaan tunne maakunnan yrityksiä. Uudenkaupungin yritysten esittelytietoja luettiin bussissa tarkkaan, ja paikan päällä päästiin sitten kysymään ääneen.
– Seutukuntien täytyy tulla esille ja tehdä itseään tunnetuiksi. Vain sitä kautta saamme tänne osaajia ja vahvistamme elinvoimaa. Tämä opiskelijoiden kutsuminen paikan päälle on hyvä malli, jota aiomme varmasti jatkaa, sanoi tilaisuuden avauksessa Uudenkaupungin elinkeinojohtaja Jarkko Heinonen.
Hänen mukaansa alueen yritysten työvoimapula näkyy erityisesti insinöörien ja tradenomien vajauksena. Alueella on paljon valmistavaa teollisuutta ja työvoimaa haetaan jatkuvasti, eikä paikallinen tarjonta aina riitä. Hyvää palautetta saaneen vierailun järjestämisessä jatkoideoina ovat sekä kohdattavien yritysten määrän kasvattaminen, että myös laajemmin eri aloille suuntaaminen.
Vahterus satsasi kunnon tehdaskäyntiin
Reilun 40 opiskelijan tutustumispäivän bussi pysähtyi aamupäivän aluksi yrityskäynnille Vahterukselle. Lämmönsiirtimiä kansainvälisille markkinoille valmistava Vahterus sai opiskelijoilta tarkkoja huomioita ja asiantuntevia kysymyksiä tehdaskierroksella.
– Noin tunnin mittaisella kierroksella ehdittiin nähdä hyvin tuotantoa, ja kiinnostusta olisi ollut pidempäänkin esittelyyn, sanoi opiskelijaryhmä yhteisenä mielipiteenään. Osa heistä oli jo jättänyt työhakemuksen sisään, osa sai pontta aikeilleen vierailulta.
Vahteruksen osaajatarve kohdistuu sekä tuotannon työntekijöihin että suunnittelu- ja muuhun insinööriosaamiseen, työtehtäviä on myös tradenomeille.
Kesätöitä ja kontaktipintaa
Osa opiskelijoista kertoi, että kesätyöt ovat vielä hakusessa. Uudenkaupungin yrityksissä joitain paikkoja oli vielä avoinna. Alkuperäinen suunnitelma tammikuisesta opiskelijavierailusta olisikin ollut kesätyöpaikkojen kannalta parempi, mutta korona siirsi tilaisuuden tänä vuonna. Jatkossa ajankohtaa saatetaan aikaistaa.
– Munaxilla on useita tuotannon tehtäviä vielä tarjolla ja tarvitsemme tekijöitä ohjaamaan automaatiota. Erityisesti tuotantotalouden opiskelijat ovat meille tärkeä kohderyhmä, ja he ovat tervetulleita vierailulle meille vaikka vielä tämän kevään aikanakin, kutsui henkilöstöjohtaja Tiina Hildén.
Coreplast Laitilan tuotantojohtaja Jani Saarenpää ja Key Account Manager Tuomo Kämäräinen olivat latoneet esittelypöydälle muovialan sopimusvalmistajan kiinnostavimmat kellot ja kypärät.
– Saimme hyvin nimeämme tunnetuksi ja kontakteja solmittua molemmin puolin. Luultavasti sähköposti alkaa huomenna paukkua, miehet kommentoivat opiskelijoiden saartaman pöytänsä takaa.
Seutukaupunkien ketterää osaamista vahvistava AKKE-hanke ottaa Uudenkaupungin vierailupäivän kokemukset ja palautteet käyttöön seuraavaksi Loimaalla, vastaavassa tapahtumassa. Lisäksi valmistavan teknologiateollisuuden yritysten esiin tuomat osaamistarpeet otetaan tarkasteluun ennakointikyvykkyyttä ja osaamisen kehittämistä vahvistavassa Älykäs ennakointi -hankkeessa.
Teksti ja kuvat + lisätiedot: Anneli Frantti @novida.fi